شما دعوت شده اید تا در این پویش به دنبال ایجاد یک جریان رسانه‌ای قدرتمند و پیشگام باشید که بتواند در برابر «جنگ روایت‌ها» ایستادگی کند و ایران را به عنوان الگویی از مقاومت، پیشرفت، وحدت و معنویت در عرصه جهانی معرفی نماید.

 مقاله: مولفه های تمدن ساز در اندیشه امام موسی صدر

مقاله: مولفه های تمدن ساز در اندیشه امام موسی صدر نویسندگان محمد زرقانی استادیار گروه تاریخ و فرق تشیع، دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران. محمد رضا محمودی دانشجوی دکتری تاریخ تشیع اثنی عشری، گروه تاریخ و فرق تشیع، دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران. شریف لک زایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی، پژوهشکده علوم […]

... ادامه پایین صفحه...

 مقاله: مولفه های تمدن ساز در اندیشه امام موسی صدر

نویسندگان

محمد زرقانی  استادیار گروه تاریخ و فرق تشیع، دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.

محمد رضا محمودی  دانشجوی دکتری تاریخ تشیع اثنی عشری، گروه تاریخ و فرق تشیع، دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.

شریف لک زایی  دانشیار گروه فلسفه سیاسی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی، قم، ایران.

سید محمد حسینی  استادیار گروه تاریخ و فرق تشیع، دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.

ناشر: نشریه علمی علم و تمدن در اسلام

چکیده

در عصر حاضر با ظهور انقلاب اسلامی ایران مباحثی همچون ایجاد تمدن نوین اسلامی و نقد تمدن مدرن غرب بیش از پیش در جوامع اسلامی مطرح شده است؛ بنابراین انجام پژوهش­هایی برای تحلیل زوایای اندیشه­ی اسلام تمدنی ضروری است. در این مقاله با رویکرد تمدنی و به روش توصیفی و تحلیلی اندیشه امام موسی صدر به عنوان الگویی موفق در عرصه­ی نظریه پردازی و کنش­گری تمدنی مورد تحلیل قرار گرفته است و مؤلفه­های تمدن­ساز اسلام از منظر ایشان بیان شده­اند. این مؤلفه­ها عبارتند از: الف) دین اسلام با توجه به فرهنگ متعالی­اش هدایت­گر انسان به زندگی عقلانی است و همانطور که در گذشته تمدن­ساز بوده در آینده نیز می­تواند تمدن­ساز باشد. ب) روابط اخلاقی و توأم با معنویت با ایجاد انسجام اجتماعی موجب شکل­گیری تمدن خواهد شد. ج) علم به معنای کشف قوانین و حقایق هستی برای رسیدن به آرامش و آسایش در زندگی مکمل دین برای ساختن تمدن حقیقی انسانی هستند. د) حضور مؤثر، کارآمد و انسان محور زنان در جامعه و خانواده برای سازندگی و تعالی اجتماع و تمدن پردازی. ه) عدالت به معنای توازن در نظام هستی و همسویی جامعه با نظم الهی آفرینش و ایجاد فرصت برابر برای شکوفایی استعدادهای انسانی به عنوان یکی از پایه­های اصلی ایدئولوژی اسلام که باید در اجتماع امتداد یابد تا به شکل­گیری تمدن منجر شود. و) آزادی به معنای رهایی توأمان از سلطه­ی دیگران و از هوای نفس که حدی ندارد و سازنده­ی تاریخ و تمدن خواهد بود.

کلیدواژه‌ها: امام موسی صدر تمدن اسلامی تمدن مؤلفه‌های تمدن امت اسلامی