شما دعوت شده اید تا در این پویش به دنبال ایجاد یک جریان رسانه‌ای قدرتمند و پیشگام باشید که بتواند در برابر «جنگ روایت‌ها» ایستادگی کند و ایران را به عنوان الگویی از مقاومت، پیشرفت، وحدت و معنویت در عرصه جهانی معرفی نماید.

فریب خوردن از رسانه خبری

  فریب خوردن از رسانه_خبری حکمت_98👈اعقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ … ترجمه: 👇«چون خبرى را شنيديد، آن را از روى فهم و آگاهى درك كنيد و به دريافت لفظ روايت بسنده نكنيد، …». برداشت:👇عموم شارحان حدیث،

 

فریب خوردن از رسانه_خبری

حکمت_98
👈اعقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ …

ترجمه: 👇
«چون خبرى را شنيديد، آن را از روى فهم و آگاهى درك كنيد و به دريافت لفظ روايت بسنده نكنيد، …».

برداشت:👇
عموم شارحان حدیث، این روایت را بر بایسته های تحمّل حدیث حمل کرده اند اما امکان تطبیق آن بر شنیدن اخبار از رسانه های مدرن نیز وجود دارد. تعقل در خبر رسانه، وجوه گوناگونی دارد.
یکی از وجوه مهم تعقل در خبر رسانه این است که دقت کنیم فرستنده خبر با فرستادن این خبر میخواهد چه تغییری در رفتار یا عقاید یا آرای سیاسی من ایجاد کند؟
برای روشنتر شدن منظور، باید به خاطر آورد که مهمترین ارکان خبررسانی عبارت است از:
فرستنده (Sender)،
گیرنده (Receiver)،
پیام (Signal)،
بازخورد (Feed back).

بازخورد همان اثر پیام یا رفتار معینی است که دریافت کننده، تحت تاثیر پیام، آگاهانه یا ناآگاهانه از خود بروز می‌دهد.
در دانش‌های مربوط به ارتباطات و عملیات_روانی از روش‌های ترغیب_کنندگی یا اقناع_مخاطب بحث می‌شود. این روش‌ها مشتمل بر برخی ترفندهایزبانی و مغالطات منطقی و … است که فرستنده در نحوه خبررسانی خود به کار میگیرد تا گیرنده‌ی پیام را به انجام کاری وادار بکند یا از انجام کاری بازبدارد.
یکی از مهمترین وجوه تعقل در هر یک از خبرهای یک رسانه همین است که از خودمان بپرسیم این رسانه در انتقال این پیام، کدام ترفندهای زبانی را به کار گرفته و به وسیله آن میخواهد مرا به کدام کنش_سیاسی وادار بکند یا از کدام کنش_سیاسی بازبدارد؟ اگر چنین تعقّلی در شنیدن اخبار انجام پذیرد، فریبخوردن از رسانه به حداقل خواهد رسید. 
با_معارف_نهج، شماره 6

کانال با نهج البلاغه